fredag 12 mars 2010

Gnistan som föddes i regnet


För några år sedan fick jag ett vackert litet häfte av min svägerska i Ungern. "Du tycker så mycket om att berätta" sa hon och gav häftet med en fjäril på till mig. Det var så vackert att jag inte kunde motstå att redan samma stund öppna det, smeka dess lena sidor och lukta på dess nya lukt. Det häftet hade jag med mig ända sedan dess vart jag än gick.
Samma år en mörk och regnig höst hade jag min praktik på en tråkig skola. PÅ rasten satt jag och tänkte tillbaka på de ljuvliga soliga dagarna i Ungern och en stark längtan grep mig att ta upp boken ur väskan. Jag tog upp den och öppnade den.. en ljuv doft slog mig.. tog mig tillbaka bort från den regniga mörka dagen.
Senare på dagen stod jag framför brasan och stirrade ut i trägården. Det störtregnade. Jag höll krampaktigt om min temugg och drömde med blicken fäst i den grårandiga trägården och försökte förgäves slita min sömniga blick, när den mest sällsynta och oväntade synen mötte mig. Min stirrblick var som bortblåst.
En liten vi fjäril dök upp ur den gråa tillvaron och fladdrade med en sådan lätthet och oförskämd smidighet att den nästan fick mig att tappa koppen. Snacka om livsvilja. Vilken gnista! Dennes tuffa kamp om livet såg ut som den lättaste dansen. Måste den, går den in i döden dansandes fladdrandes men med intakt stolthet. Jag följde den med blicken så länge jag kunde och den försvann graciöst under min syrenbuske.

Nästa dag började mitt projekt, min barnbok En gnista på vift. Jag har hållit på med den i två år. Gnisten och jag har haft fina stunder ihop på mysiga kafféer, under stora ekar och på kafferaster på Universitetet .. och nu.. Nu är den klar. Vi har gett varandra allt vi ha kunnat och nu efter två underbara år släpper jag den äntligen fri. Gnistan som föddes i regnet.

Illustrationer till min bok, En gnista på vift, görs utav en flicka som heter Kovacs Katalin och bloggen uppdateras allteftersom nya illustrationer tillkommer.
Jag har laddat upp ett smakprov på min bok En gnista på viftwww.kapitel1.se under rubriken Barn och Ungdom.
Läs den gärna, betygsätt och kommentera. Det skulle verkligen hjälpa mig i mitt framtida skrivande. All konstruktiv kritik uppskattas!

Inga kommentarer: